Vadå ”mansnummer”?!

I veckan som gått stod jag utanför en affär och väntade på min sambo och arbetskollega. När jag väl stod där och undrade när de skulle komma ut, såg jag ett nummer av Tryck: Värmlands nöjestidning (gratis reklam åt mitt studieobjekt, javisst) (vilket tog sin tid att lista ut eftersom namnet var så otroligt dåligt tryckt på framsidan). Jag blev genast fascinerad, och full i skratt, av framsidans framtonade budskap:

Exempel på vad som utgör en man.

Exempel på vad som utgör en man.

Hmm. Var det värt att egentligen börja rota i något som jag visste skulle bli en stereotypisk framställning av mannen? Säkerligen skulle det bara handla om grillning, köttätande, öldrickande eller liknande… Jag har ändå skrivit om nördar tidigare och de brukar knappast tillhöra kategorin män som är tillräckligt manliga nog att dedikera ett sådant nummer åt.

Efter att ha bläddrat igenom innehållet visar det sig vara precis som jag antagit: nördar gör sig icke besvär. En man sysslar inte med datorer, trådlösa nätverk, TV-spel eller något liknande. Jag bara undrar hur det kan komma sig att en tidningsredaktion skriver ett nummer utan någon som helst reflektion eller genusanalys. Det verkar endast handla om stereotypen av mannen, som är händig utanför sitt hem (en nörd gör oftare saker i det privata och inomhus, vilket tidigare varit kvinnans absoluta plats) och gärna dödar en fisk, blir full på öl, dricker sprit ur en fickplunta med en skorpion (!?!) på eller skitar ner sig med lite syntetisk olja.

Jag undrar om tidningen bemödat sig med att titta till elektronik-/IT-branschen och se hur många butiker som existerar bara i Värmland med sådant fokus. Det bör knappast vara ett enda bekymmer att fixa annonsörer till tidningen som representerar elektronik/IT-branschen!?

Om det nu är viktigt att presentera mannen som en konsumtionsvarelse, varför bara beskriva en liten del av alla män när man har chansen att göra mer? Knappast för att jag slåss om att konsumtionen ska öka eller representera flera, men vore det inte på plats med en riktig genusanalys: vilka personer inom kategorin män ska egentligen representeras och vilka ska exkluderas?

Även musik saknas, slog det mig när jag ”läste”! Det är ett otroligt mansdominerat område, och naturligtvis undrar jag varför det inte finns representerat, trots att skivbutikerna inte riktigt existerar i Värmland längre?! Musik går ändå att utöva och instrument kan inköpas. Varför finns inte det med i tidningen?

I veckan lyssnade jag till Gerd Lindgren, som är sociolog på Karlstads universitet (som jag hade för flera år sedan när jag studerade ämnet). Hon har bland annat skrivit en hel del om män och homosocialitet. Hon sa att i Värmland finns större homosociala nätverk som exempelvis arbetar för att större industrier ska utgöra de viktigaste näringarna/klustren i länet. Det handlar såklart om The Paper Province, pappersmassa och trä (Stora Enso, Billerud etc), Stål & Verkstad (den förstår ni utan företagsnamn) och nu senast Compare, som är ett kluster för IT-företag. Enligt hennes bedömning passade inte riktigt IT-männen in i den vanliga bilden av manligheten och betedde sig nödvändigtvis inte som de ”gamla” männen. Män i Värmland har tidigare ägnat sig åt skogsbruk, som är ”riktigt” mansgöra, eller gruvnäring av olika slag, som även det är ”riktigt” mansgöra. Självklart kan inte nördarna passa in i detta! (Ärligt talat, vilket fantastiskt ämne att studera: maskulinitetsforskning med inriktning på offentliga, gamla män och privata, nya män, dvs män och nördar!)

Summa summarum:

  1. Jag hade fullkomligt rätt i att tidningen skulle vara oläsbart ensidig och bedrövligt töntig i sin representation av ”mannen”. Jag är inte ute efter att ”tävla” i manlighet eller något liknande, utan finner det bara oerhört underligt (och intressant att analysera) att en redaktionsgrupp baserar sin ”man” utifrån några stereotypiska saker som en stor andel män knappast ens äger allt av.
  2. Just i detta inlägg blir det tydligt att det är stora skillnader, att det finns en hierarki med män i, där vissa oftare är representerade som män och andra oftare faller bort. Det finns verkligen en påtaglig skillnad mellan män och män. En sådan påtaglig skillnad är just de gamla männen, som diggar gamla hederliga verktyg, sprit, öl och fiske kontra de nya männen, som diggar datorer, TV-spel, musik i överflöd eller fantasy. Hur de uttrycker sin manlighet skiljer sig åt. Killar och män som gillar ”nya” saker kan strunta i detta ”mansnummer”. Jag är inte värd att benämnas man, om jag nu ska hårdra Trycks dedikerade nummer. Men tacka gudarna för det! Då får jag vara i fred från manligheten som den ”bör” vara.
  3. Jag förblir gärna en nörd utanför mallen.
Taggad , , , , ,

2 thoughts on “Vadå ”mansnummer”?!

  1. ulla Brodow skriver:

    Du glömmer väl inte att skicka in dina synpunkter till redaktionen av den där tidningen?

Kommentera

