När oljan nått sitt krön

Från vårat föregående inlägg om socialförsäkringssystemet, beger sig denna blogg ut i ett territorium som i Sverige kanske framförallt har kommit att förknippas med föreningen ASPO Sverige, Klimatmagasinet Effekt, ekonomibloggen Cornucopia, Anders Wijkman och några fler. Gästskribent är denna gång Lars-Ola Westerlund, som argumenterar att vi i samband med ett Peak Oil-scenario måste verka för bättre och effektivare kommunikationer, koldioxidskatt och en förnyad satsning på kollektivtrafik.

Håll till godo!

”Regerings är passiv inför ett scenario av stundande Peak oil.” Den svenska oljeimporten domineras idag ensidigt av Ryssland (~40%), Norge (~25%) och Danmark (~20%) med mindre andelar från resten av världen. Analyser av både Danmark och Norges framtida oljeproduktion visar att de knappt kommer att ha några exportvolymer över inom mindre än två decennier. Nästan hälften av all svensk oljeimport måste då tas från andra länder samtidigt som konkurrensen från Kina och andra växande ekonomier är ohållbart hård för Sveriges del.

Den svenska förståelsen och beredskapen för detta långsiktiga problem är låg. Regeringen saknar en långsiktig strategi annat än tanken att ”marknaden” ska lösa allting. Vi behöver en politisk medvetenhet om den stora efterfrågande krisen på olja som är i antågande pga att världens stora lättillgängliga oljekällor sinar (”Peak Oil”) och en aktivare energipolitik. Det är något som hörs allt oftare från energiforskare.

En amerikansk oljeplattform, kanske också ett monument över vår tid? Foto använd i enlighet med Wikimedia Commons.

Bensin och diesel kommer uppenbarligen avveckla sig själva inom några år (dvs de fossila bränslena). Tyvärr kommer förändringen bli mer än kännbar, nu när regeringen avsagt sig ambitioner på området. De borde starta en omställning bort från oljeberoendet med hjälp av ekonomiska styrmedel. Alla partier är överens om att koldioxidskatt är det i effektivaste styrmedlet, men regeringen vågar inte!

Kan det bero på att vi har så starka lobbygrupper inom området i Sverige, månne? Regeringen borde lyssna på Miljöpartiet och snarast höja koldioxidskatten, införa ett stöd till konvertering av fordon till hållbara bränslen och öka stödet till mackägare som investerar i bränslesystem för förnyelsebara bränslen som biogas mm. Det gör att Sverige får möjlighet att klara av ”Peak Oil” på ett bra sätt. Landsbygden som med den nu förda politiken riskerar att kollapsa, får tack vare ovan nämnd skatteväxling tillgång till de förnyelsebara bränslena. Landsbygden bli också den stora vinnaren på omställningen till förnyelsebara bränslen, då det är där produktionen i huvudsak kommer ske!

För att vi ska få energibalansen att gå ihop, så måste Sveriges kommunikationer också bli effektivare. Dvs kollektivtrafiken bör bli de vanligaste färdsätten på längre sträckor på bekostnad av bilåkandet. I städer och för kortare sträckor i allmänhet bör cykeln bli ett attraktivt och säkert val för alla åldrar och som bör gå att kombinera med kollektivtrafiken.

Effektiviseringen av kommunikationerna är ett måste om vi vill att våra barn och kommande generationer ska kunna få samma möjligheter som oss. Därför kan inte uttaget av de förnyelsebara bränslena överstiga vad naturen tål eller så att marken utarmas, som riskerar bli fallet om vi endast går över till förnyelsebara bränslen utan att även minska andelen biltransporter.

Vad skönt det skulle vara om vi och andra länder lyckas genomföra en omställning, så att klimatförändringarna begränsas och ekonomin inte kollapsar. Dessutom får vi ett människovänligare samhälle, där inte samhällsplaneringen och transportsystemet diskriminerar unga och gamla!

Text: Lars-Ola Westerlund

Miljöpartiet de Gröna i Forshaga – Ullerud

Läs gärna även:

Oljetoppen, Klimatmagasinet Effekt.

Annonser
Taggad , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: