Mellan det individuella och det gemensamma

”När jag väl vinkat in dem sätter sig ena ambulansföraren på huk i hallen och tittar långsamt in i mina gråtande ögon. Han frågar om jag inte ska väcka någon annan i huset, hur jag mår, tiden stretchas ut och saktar ner, hjärtat likaså.”

Citatet kommer från Samira Ariadad och en krönika hon skrivit för vänstertidningen ETC. Bemötande är verkligen otroligt viktigt i förhållande mellan personer som arbetar inom sjukvården, socialarbetare och de som brukar kallas klienter eller ”brukare”. Ariadads text illustrerar detta på ett ovanligt briljant sätt. Ambulansföraren bekräftar henne som människa: och hon får därför också med sig något av värde från själva det hemska ögonblicket. Trots dess tyngd och svårhet. 

Men det finns också något mer att hämta hos denna text, psykisk ohälsa har inte bara en privat dimension, utan den ryms i en rad kollektiva, sociala ramar som lägger an förhållningssättet vi har inför det. Som även underhåller det. Det visste redan de gamla socialpsykologerna, men det verkar vara en insikt som inte sällan glöms bort, tappas bort på vägen. Det är den typen av funderingar jag konfronteras av när jag läste hennes text, och skickar den därför vidare genom RR.

Taggad , , , , , , , ,

One thought on “Mellan det individuella och det gemensamma

  1. Lottie skriver:

    Det var verkligen ett varsamt och klokt inlägg om psykisk hälsa. Hur man blir bemött är bland det allra viktigaste i våra liv, både för frisk och sjuk.
    Jag tror att det som den som lever med psykisk ohälsa skulle vara hjälpt av, är sånt som alla människor skulle må bra av. Exempel på det kan vara tolerans, eftertänksamhet, vänlighet, nyfikenhet, ärlighet och lite mindre personlig prestige. Svåra grejer kanske … eller egentligen inte.

Kommentera

