Att man skulle vara svagare (6)

I USA är köttindustrin med och framställer näringsläran och hälsoråden, dvs de får påverka det vetenskapliga materialet innan det läggs fram för allmän beskådan. Både i USA och Sverige sprids budskapet om att mjölk förebygger benskörhet ifrån mjölkbönder (har själv hört det ifrån f.d. mjölkbönder), läkare och många andra håll. Trots det är benskörhet vanligare i våra länder än i de länder där man inte äter mejeriprodukter. Vi får även höra att det är riskfyllt att vara vegetarian och vegan, eftersom man inte får i sig tillräckligt mycket fullvärdigt protein eller, ännu viktigare, animaliskt sådant. Trots det dör många invånare här i sjukdomar och åkommor orsakade av för mycket animaliskt protein.

Vi har nyligen fått nyheter om att amerikansk djurindustri är involverad i argument och fakta för den ena dieten mot den andra.

Jonathan Safran Foer behandlar denna aspekt också, för det är knappast en nyhet att olika kommersiella branscher skulle vara intresserade av att upprätthålla dieter som i sin tur bidrar till deras ekonomiska framgångar. Så gör självklart även Alpro och Quorn i sina allt seriösare försökt att slå sig in på den animaliskt dominerade matmarkaden. Som min sambo nyligen uttryckte det: “Alla skriver uteslutande om en eller ett fåtal saker som inte finns i deras produkter: Coca-Cola innehåller inga konserveringsmedel, kyckling innehåller inga hormoner och xxx innehåller inte yyy. Frågan är vad de innehåller som vi inte får reda på?!

Under vissa delar av Roms tid med gladiatorspel var gladiatorerna i princip veganer. Anledning? Vegankost bidrar till att läka skador snabbare än allkost. Gladiatorer i romarriket slogs knappast till döden varenda gång. Många var professionella utövare som skulle upp på arenorna flertalet gånger. Därför ville ägarna ge dem en kost som maximerade effekten, både på träning och läkning. Därav något som verkligen liknade eller motsvarare veganism.

På denna listan finns en mängd personer som är, eller har varit, veganer, varav vissa är idrottsutövare. Här är en lista på vegetarianer, med ännu fler idrottsutövare. Min poäng med det är att det förmodligen finns personer på dessa listor som är mer vältränade än du eller jag någonsin kommer vara, trots att de inte äter kött.

Både Jonathan och svenska Lisa Gålmark, bland annat i boken Vadå vegan, skriver om hälsoaspekterna av vegetarianism respektive veganism. Oftast lever vegetarianer längre och hälsosammare än allätare. Veganer lever ännu längre, upp till sju år längre än en allätare.

Under alla dessa år har jag läst böcker av paleontologer som hävdar att människor ska leva som bushfolk eller folk i Papua Nya Guinea, Lasse Berg som försöker ta reda på människors ursprung och därmed vilken inverkan kosten haft på oss. Liksom jag läst matlagningsböcker, kostcirklar och detaljerade listor över vad födoämnen innehåller, allt för att försöka förstå vegetariankost, vegankost och allkost.

Alltid har det varit födoämnen som diskuterats och kritiserats, vänts uppochned på, dissikerats och smutskastats. Vissa paleontologer menar exempelvis att vegetarianism och veganism inte är naturligt och inte fungerar. Å andra sidan har deras stenålderskost fått på fingrarna när man för två år sedan fann att människor åt durra, ett grässlag, för över 100.000 år sedan, 80.000 år innan man trott. Det ingår inte i panteologernas historiebeskrivning. Eftersom durra bara är ett av alla spannmål kan man lugnt anta att stenålderskosten måste innehållit fler olika vegetabilier.

Hur jag än läst, vänt och vridit på fakta och åsikter finns det faktiskt fyra grupper av födoämnen som ingen har invändning emot, vare sig man äter på McDonald’s varje dag, äter stenålderskost, går på någon förkortningsdiet, är vegetarian, mikrobiotiker eller vegan.

  1. Oljor. Människor måste ha oljor i sig, till exempel från solroser, oliver eller ifrån skaldjur.
  2. Bär. De innehåller vitaminer och mineraler vi måste ha. De är oftast väldigt koncentrerade och vi behöver inga stora intag i regel ifall de plockas direkt i exempelvis skogen. (Frukt utelämnas pga fruktindustrins urvattnade, besprutade och ofta dåliga frukter.)
  3. Lök. Lök av alla de slag är mycket nyttiga och bra för oss. De har ätits under tiotusentals år och gör oss bara väl.
  4. Skaldjur. Troligtvis “uppstod” människor i vattenmiljöer och skaldjur är inte svåra att få tag på för oss saktafärdiga djur. De har allt en människa behöver. (Fisk är utelämnat efter alla diskussioner om gifter, som inte skaldjur lika lätt ska ta upp, och utfiskning.) Ytterligare finns det projekt eller exempelvis musselodlingar som syftar till att motverka övergödning, även om det inte kommer få mig att äta skaldjur i alla fall.
Jag har utelämnat nötter på grund av allergier. Den sista här kan motsäga vegetarianism/veganism.  Men jag vill inte propagera helt för vegetarianism/veganism heller. Huvudsaken är inte att utgå ifrån att man skulle vara fysiskt svagare, eller få totalbrist på vitaminer och mineraler, enbart för att man inte äter kött. Ta hellre reda på saker själv än lyssna på dietister, information på mjölkförpackningar eller en enskild läkare. Ta in information från många olika ställer, gärna motsägelsefulla, och prova mat själv!
Annonser
Taggad , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: