Karin Boyes verk ute i friheten

Igår var det sjuttio år sedan Karin Boye dog. Det innebär också att upphovsrätten är borta och att hennes verk numera är public domain. Något som bör vara orsak till glädje för mer än de som har anledning att vara kritiska till upphovsrättten som den ser ut idag. Ordet är i egentlig mening nu äntligen helt fritt att sprida.

För flera år sedan läste jag hennes verk Kris, och det gjorde starkt avtryck på mig. Jag var gymnasieelev, levde med konstnärliga ambitioner och hjärta och drömmar större än min kropp då förmådde att kanalisera. Att Boye då kom förbi för att genom sina egna rader hålla min hand en stund, är en gåva jag är tacksam för att jag fått uppleva. Smärtan i att leva, åtrån och det omöjliga fångade hon. Det som är vårat arv som människor.

Jag upplevde att det fanns något så ovanligt som en uppriktighet och en genuinitet i hennes grubblande svårutlevda förhållningssätt till både religionen och kärleken. Boyes alter ego fastnade för en kvinnlig studiekamrat, en kärlek som för henne upplevdes omöjlig att leva ut. Bengt Johansson fångar en del av detta i sin text Törsten efter det förbjudna på ett fåtal täta rader:

”Och smärtan tätnade, och Siv var där. Intill henne, omkring henne. Det fanns ingenting annat än brinnande eld – och Siv. Brinnande eld, och Siv, och smärta!”

I detta verk från 1934 kan man märka det intresse som Wikipedia förklarar som djuppsykologi. 1920-talets i någon mån friare kulturliv samt sexualitet, som bland annat skildras i nyutkomna serieromanen Kiki från Montparnasse av Catel & Bocquet, var antagligen redan borta. Ett falnat minne i sin tillfällighet, och på kontinenten blåste som sagt andra vindar än den både ofullkomliga liksom oförstörbara kärlekens.

Sett så här i backspegeln tycker jag att Kris är en av de mer intressanta böcker jag läst. Någon jag hoppas återkomma till, med mer livserfarenhet att spegla mot raderna… Kanske balanserat mot andra författare som Ernst Jünger, Franz Kafka samt rikare på egna erfarenheter.

Dock är det väl poesin som hon i egentlig mening är mest känd för, och som är odödliggjord genom rader i diktsamlingen För trädets skull. Dock skulle jag vilja skildra något Boyes relation till det religiösa, som ju också är ett av de starkare temata som finns i just Kris, genom följande rader:

I natt gick Gud under
I natt gick Gud under.
Kanske var det ett tomt namnskal, som gick under.
Men namnskalet drog makter som var dödens.
Jag kastar det.
Jag ser tingen. De erkänner inte sina namn.
Jag kastar deras namn.
Jag står alldeles ny på stranden av ett hav,
och samvetet är inte längre mitt.
Jag kastar det.

Viljan till liv har gjort mig naken.
Viljan till liv har gjort mig seende.
Vad som än kommer skall jag möta med nakna,
seende ögon.

Läs gärna även:

Christian Engström om Boye och kultursektorn samt Tommy Rådberg ”Idag är Boye fri”. Värt att nämna är att Boye även står modell för en staty utanför Göteborgs stadsbibliotek, ibland placerar några blommar i hennes hand, enligt bloggaren bakom Snowflakes in Rain. En passande symbolik till författarinnan bakom de nu odödliga stroferna ”Visst gör det ont när knopparna brister.”

Taggad , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Karin Boyes verk ute i friheten

  1. snowflake skriver:

    Så fint!

    Tänk att jag läst kallocain flera gånger, men aldrig kris. Vill läsa dne nån gång.

    Länken till Kiki från Monparnasse kräver en inloggning, ska det vara så?

    • Robert Halvarsson skriver:

      Konstigt, det ska inte krävas inloggning. Det är en länk till Kolik förlag som ger ut boken. Jag tror jag länkar om till seriebloggen Simon säger istället, som har skrivit en fin recension / sammanställning om den.

Kommentera

