Vi rear bort våra böcker (allt ska bort!)

Författaren till Boken och biblioteket, tillika alltid läsvärde Rasmus Fleicher, skrev en intressant frågeställning kring läsande på sin blogg Copyriot för en tid sedan. Under rubriken Böcker blir sålda, men blir de lästa? Frågar han sig om vi inte befinner oss i en situation där människor konsumerar böcker men kanske inte läser dem. Trots det verkar bokbranchen gå på högtryck. Jag har själv på sistone införskaffat flera historieböcker som jag hoppas kunna ha glädje och nytta av. Om Rommariket, medeltiden, europeisk historia och Thomas Paines klassiska verk om mänskliga rättigheter inte minst. Priserna är löjligt låga, böckerna närmast dumpas till sådana som mig – som då och då liksom de flesta andra försöker söka upp något av värde i reornas malström.

Men när ska jag ha tid att läsa? Jag arbetar heltid och har en rätt anspråkslös inkomst. När jag kommer hem efter mitt arbete är jag oftast trött. Sliten. Jag vet att jag inte är ensam om det, men det försvårar möjligheten att läsa något som kräver engagemang av mig själv. Min metod har allt mer att försöka anamma en sorts läsdisciplin som bygger på att jag med tvång sätter mig för att läsa. När jag studerade efter arbetstid var studiedisciplinen min bästa vän. Jag lärde mig mycket. Men var det en lustfylld upplevelse, i meningen kreativ fritt flytande sysselsättning? Knappast… Det är bara att inse att jag i grund och botten är en pliktmänniska. Det har flera gånger visat sig vara till nytta för mig. Men medaljens baksida är att plikten överförs till livets alla områden. Kopierar sig självt och koloniserar all annan livsrymd. Seriemagasinet Utopi har visat sig erbjuda en genväg till den verklighetsflykt jag så otroligt mycket behöver, liksom Hayayo Miazakis animerade filmer. Nedan en illustration till Elin Fahlstedts verk Umbra, som kan läsas i Utopi. (hennes blogg hittar du här.)

För att undvika den smått tragiska situation där vi inte bara konsumerar kultur vi ej kommer att ta del av (som ”samlarobjekt”),  återkommer vi till tiden. För om vi ska ha tid att göra något med de böcker som skapas måste vi ha tid och förmåga att ta del av dem. Där är biblioteken ovärderliga. Om arbetslinjen skulle överges eller förmänskligas istället för motsatsen, kan kulturen faktiskt fås att betyda något. Vi behöver kunna orka för att uppleva! Makten över tiden handlar ju till syvende och sist också om makten över tanken, och förmågan att kunna vila i den text som någon har skapat. Att inte bara passivt konsumera kulturen, utan att bli en del av ett verk – en text – en sång – eller en spelning kan avsevärt försvåras om du är superstressad.  Temat på det första numret av Effekt magasin är också passande En stressad befolkning på en stressad planet. Det ska jag sätta mig ner och läsa, när jag upplever att jag har just nog med både ork och tid.

Läs gärna även:

Denna nyhetskrönika signerad Åsa Beckman: Böckerna har blivit inredningsdetaljer.

Taggad , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Vi rear bort våra böcker (allt ska bort!)

  1. ulla Brodow skriver:

    Hej Robert. Tack för dina insiktsfulla tankar om plikt m.m. Och gamla böcker. Att läsa om en gammal bok är att se sin egen tid i ett nytt ljus. Nästa gång du kommer och hälsar på mig i Västergötland ska jag ta dig till Böckernas hus i Tidaholm, ett jättestort antikvariat i ett stort gammal trähus.mitt på landet som drivs av en eldsjäl . Gamla och faktiskt nästan nya böcker också. Det är svårt att gå därifrån utan att köpa något intressant för några tior.
    Hälsningar
    Ulla Brodow

  2. Robert Halvarsson skriver:

    Jag tycker väldigt mycket om det du skrev här: ”Att läsa om en gammal bok är att se sin egen tid i ett nytt ljus.”

    Så sant som det är skrivet. Antikvariaten behövs, och jag besöker gärna Böckernas hus i Tidaholm. Hoppas kunna åka upp till Västergötland snart, kanske med Miriam och Daniel?

Kommentera

