Om Malta och att skriva annorstädes

För en liten tid sedan landade jag fysiskt och mentalt i Sverige, efter en veckas vistelse på Malta. Där i ett brott från lönearbete och vissa plikter frigjordes en hel del energi. Minnen, sammanhang och ett sätt att skriva på som är mycket mindre för andra och mycket mer för min egen del. Bytet av mental miljö gjorde säkerligen sitt till. Bland annat för att jag fick ta del av en hel del kulturhistoria och passade även på att läsa delar av Ernst och Friedrich Georg Jünger – Två bröder, ett århundrade av Carl-Göran Heidegren. Recenserad bland annat i Kulturdelen. När jag kom tillbaka och hamnade i mina gamla arbetsgemenskap kunde jag inte undgå att känna mig lite vimmelkantig. Fram och tillbaka på en dryg vecka.

För övrigt har min dikt Svart guld publicerats nyligen på min fina vän Håkan Kristenssons blogg Wennerbom. Läs gärna den här, men framförallt: läs hans otroligt vackra text om skuld och skam. Det finns mycket att säga om den. Nog för mig är att säga att hans välutvecklade stil för mig bidrar till skapandet av ett visuellt landskap, där jag på ett långt mer övertygande sätt blir en del av berättelsen än jag är van vid. Men framförallt förmedlas den med en stark och gripande mening – något som gör att många stilistiskt avancerade men likaledes tomma skildringar faller ihop som korthus i jämförelse. För Håkan lyckas till skillnad från många andra att förmedla något av vikt.

Märkt , , , , ,

Lämna en kommentar